Мистецтвознавці подорожують Закарпаттям

prev next

Всеукраїнська літня школа з мистецтвознавства, яка проводиться вже вчетверте, відбувається на Закарпатті з 1 по 7 серпня. Цьогоріч  організатори обрали місто Ужгород, яке відвідало 13 школярів.

У народній культурі Срібної Землі, як ще поетично називають територію за Карпатами, вагоме місце посідає живописне, декоративне й ужиткове мистецтво. Воно розвивалося й розвивається досі на ґрунті традицій і у постійній взаємодії з іншими народами, які тут мешкають.

Одним із яскравих явищ цієї часточки України є школа живопису – малярська традиція, що сформувалася на Закарпатті у 20–50-х роках минулого століття на засадах тогочасного західноєвропейського живопису, з одного боку, та естетики народного мистецтва регіону – з іншого.

Закріпити теорію про живопис учасники школи мали змогу й екскурсіями до художнього музею імені Йосипа Бокшая, де представлено колекцію західноєвропейського мистецтва XVI – початку XX століть, країн Центральної Європи та України XVIII – початку XX сторіч, мистецтва Закарпаття минулого сторіччя; та у мистецькому центрі «Галерея ІЛЬКО», де потрапили на відкриття фотовиставки «Будні». Ця експозиція показує народження вільної України очима угорського фотокореспондента Банкуті Андраша. Добірка світлин зроблена у період між 1989 та 2008 роками.

– Мене дуже зацікавило мистецтво Закарпаття, як Ерделі, Бокшай створювали картини, всі ці галереї, виставки. Це – неймовірно! Цього не можна відчути, тільки дивлячись на фотографії, а тільки побувавши там, можна зрозуміти, яка це справді історія. Серед усіх профілів мистецтво найбільш ближче мені, я намагаюся зрозуміти всі ці тонкощі. І навіть якщо я не пов’яжу з ним свого життя, я буду цікавитися і розвивати свій кругозір, – стверджує чотирнадцятирічна Маргарита РУБАНЕНКО з Попасної, що на Луганщині.

Також МАНівці прослухали лекції про сакральне мистецтво й особливості народної вишивки та писанкарства Закарпаття.

Мали у своїй програмі учні і серію майстер-класів, проведенням яких опікувався Закарпатський центр науково-технічної творчості учнівської молоді, на базі якого функціонує Закарпатська МАН. Опановували школярі орігамі – мистецтво складання паперу, коли створюються небагато різних згинів, але вони можуть комбінуватися багатьма способами й утворювати дуже складні фігури; прийшло воно до нас із Японії. А складали школярі журавлика, що в Країні Вранішнього Сонця символізує щастя й удачу, і коробочки, куди можуть помістити невеличкий подарунок чи якусь дрібничку.

На заняттях з гончарства ліпили мандалу – сакральний символ, оберіг у вигляді кола з рисунками. Кожен рисунок щось символізує. Щодо походження мандали існують різні думки: хтось стверджує, що це – суто індійський оберіг, а хтось, що це – заслуга арійців – пращурів індоєвропейських народів. Цікаво, що Ольга ЛАДЖИНЕЦЬ, яка проводила майстер-клас, проаналізувавши використані учасниками рисунки на мандалі, розповіла кожному про риси характеру, на що слід звернути увагу, чого остерігатися, а декому і майбутній фах визначила.  

Ознайомили учнів також і з хореографією та піснями Закарпаття, при цьому школярі не споглядали ці культурні дійства, а самі танцювали і співали.

Ну і яке ж Закарпаття без замків? А їх на екскурсійному маршруті учасників школи було чотири: Ужгородський, Мукачівський (він же Паланок), Чинадіївський, відомий також як «Сент-Міклош», і Невицький. При цьому відвідини останнього замку відбувалися у супроводі історика Олександра ДЗЕМБАСА, який два десятки років проводив розкопки на території цієї пам’ятки архітектури.

А Маргариті РУБАНЕНКО пощастило: у замку Паланок дівчина прийняла пропозицію екскурсовода зіграти на фортепіано XVIII століття. Маргарита каже, що спочатку було трохи лячно, бо багато людей дивилися на її імпровізацію, і важко, бо клавіші на відчуття «тугі»:

Потім мені сподобалося, бо це ж неймовірно – ніхто з мого оточення такого навіть не бачив, не те, що не робив. Я була на сьомому небі від щастя, і це настрій на весь день. І звук мені також сподобався.

Завітали учні й до музею народної архітектури і побуту, що розташований поряд з Ужгородським замком. До речі, це один із перших скансенів, чи музеїв просто неба, в Україні. Експозиція музею зіставлена з географічною картою Закарпаття. Із заходу на схід розташовані житло та садиби українців низовинних районів – долинян, етнографічних груп – лемків, бойків і гуцулів, а також по одній садибі угорського і румунського населення краю.

Мені дуже сподобалася Всеукраїнська літня школа МАН в м. Ужгород, тому що я дізналася багато нової та цікавої інформації, зокрема про мистецтво Закарпаття, поринула у стародавні часи, перебуваючи на екскурсіях у замках, потоваришувала з людьми, з якими мала спільні інтереси. Я вважаю, що такі літні школи варто організовувати та залучати до них більше дітей, тому що навіть якщо ти не пов’яжеш з мистецтвом своє життя, то захочеш цікавитися ним і розвивати свій кругозір,  дізнаватися те, що може знадобитися у майбутньому. Всеукраїнська школа дає можливість навчатися, маючи бажання це робити. Майстер-класи дають змогу спробувати зробити щось за допомогою майстерного педагога. На екскурсіях є час на відпочинок від лекцій, коли можна послухати саму історію неймовірних місць, які ми відвідали.
Так описала свої враження учасниця школи від Луганської області Маргарита РУБАНЕНКО.

Фотогалерея

foto
Нагородження переможців ХХVІ обласному конкурсу-захисту
Всi фото more

Опитування

Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН