Всеукраїнська літня астрономічна школа
З 12 по 19 cерпня 2017 р. у м. Київ на території Міжнародного наукового креативного комплексу MANLAB.CAMP проходила Всеукраїнська літня астрономічна школа Національного центру «Мала академія наук України».
Для участі в роботі школи приїхали понад 30 найкращих юних астрономів України, переможців астрономічних олімпіад, II і III етапів конкурсу-захисту учнів – членів МАН України. Протягом тижня талановиті школярі з різних областей практикувалися в експериментальній астрономії.
Луганську область представляв Лиско Михайло, слухач секції «Астрономія та астрофізика», студент ВП «Старобільський гуманітарно-педагогічний коледж Луганського національного університету імені Тараса Шевченка».
Цьогоріч організатори поставили за мету реалізувати так званий STEM-підхід до навчання. Учасникам школи запропонували два види проектної діяльності. Перший був суто STEM-орієнтованим: виготовлення сонячних годинників. За допомогою спеціальної програми учні мали сконструювати сонячні годинники для використання на широті Києва, потім перенести конструкцію на пластик, змонтувати її та встановити відповідно до сторін світу. Схему годинника діти вибирали самостійно серед великого різноманіття конструкцій (горизонтальний, вертикальний, екваторіальний тощо).
Другий різновид проектів мав підвищену складність і передбачав володіння цілою низкою компетенцій. Перш за все, це вміння працювати з інформацією, тобто з великим масивом даних; вміння опрацьовувати ці дані і робити певні висновки. По-друге, це розвиток мовної компетенції дитини: проекти були обрані з відомого англомовного дослідницького інтернет-ресурсу Sciencebuddies, тож учні мали самостійно перекласти їхній опис українською.
Окрім того, МАНівці прослухали лекції, присвячені отриманню та обробці астрономічних зображень, а також цикл лекцій з теоретичної фізики. На лабораторних роботах юні дослідники визначали відстані до віддалених предметів методом паралаксу, обробляли астрономічні зображення Місяця, Марса, Юпітера й Сатурна, досліджували залежність освітленості джерела світла від відстані та кута падіння променя, вивчали процес утворення кратерів, визначали потужність сонячного випромінювання та роздільну здатність людського ока. Три потужні телескопи системи Шмідта-Касегрена допомогли школярам роздивитися Місяць і планети, сузір’я, туманності, а також кулясті і розсіяні зоряні скупчення.
Попри напружений графік, слухачі школи мали час і на відпочинок: грали в футбол і волейбол, ставили сценки і вистави, слухали українські пісні у виконанні кобзаря, лідера гурту «Хорея Козацька» Тараса Компаніченка. А ще багато говорили про речі, які цікавлять усіх сучасних підлітків.
–Щонайперше, так це те, що у школі була дуже доброзичлива атмосфера. Окрім різних проектів, практикумів,спостережень та лекцій, ми познайомилися з «реально крутими» людьми – професіоналами своєї справи, які стали для нас навіть більше ніж друзями. Маю надію, що ми будемо спілкуватися й далі. По-друге навчання у школі було змістовним, насиченим, а головне – цікавим!– поділився своїми враженнями учасник від Луганської областіЛиско Михайло.